torsdag 14 februari 2008

Lärkontrakt

Lärkontrakt i kursen Webbverktyg för undervisning
Kristina Johansson

2008-02-14


Syftet med att gå denna kurs är för mig att undersöka olika tekniska hjälpmedel som kan användas när jag till hösten startar upp en C- kurs i pedagogik. Jag tänkte fokusera på delade dokument och därefter möjligen wikis. Vad är de pedagogiska för och nackdelarna med dessa tekniska hjälpmedel och artefakter. Processen blir (kanske) som följer;




  1. att skriva och reflektera kring delade dokument i ett delat dokument (möjligen med Jimmy)


  2. i det delade dokumentet skriva om och undersöka wikis (vad är skillnaden mellan delade dokument och wikis), vad är för/nackdelarna med delade dokument resp. wikis ur ett pedagogiskt perspektiv, hur ser lärandet/kvalitetsaspekterna/ tidseffektiviseringen/ de pedagogiska vinsterna ut etc...


  3. slutligen gäller att skriva en avslutande essä där jag kritiskt granskar och problematiserar de i kursen använda verktygen. Här kommer jag att redogöra för personliga erfarenheter och ett eventuellt case (där jag följer en konkret skrivprocess i ett delat dokument över tid). Troligtvis kommer denna analys att bottna i ett sociokulturellt perspektiv.

Efter allt detta bör jag formulera vad innebär denna nyvunna kunskap för min undervisningspraktik!


Med förhoppning om en givande och utmanande vår!


// Kicki



3 kommentarer:

Lennarth sa...

Kul att du hoppas på en utmanade vår. Då kan jag börja med att utana dig och fråga om du kikat lite på kompletterande litteratur. Artiklar eller så?
Jag letar lite också och hittar jag så tipsar jag.

Kicki sa...

Hej

nej, du inte än, har beställt kursboken. Har också ett häfte av Jaques som handlar om undervisningdesign... som jag kanske kan använda. Men självklart ska jag rota vidare...

Jimmy sa...

Kul att du också är intresserade av samarbete på distans och jag kan gärna tänka mig att samarbeta med dig när det gäller delade dokument. Det blir liksom svårt att dela ett dokument med sig själv :).