söndag 23 mars 2008

Halleluja moment

Det är onekligen så (trots att jag inte läst boken från pärm till pärm) att jag skulle vilja utbrista i - ett hallelujamoment! Känslan av att det här är det bästa... är lika påträngande som en mobiltelefonabonnemangsförsäljare!

Att Blogga, Podcasta och skapa Vikis ska ses som en mänsklig rättighet, det finns bara fördelar och vi bör implementera denna teknik i klassrummen nu!

Nu till min huvudsakliga kritik, jag saknar referenser här och där se tex s. 21 första stycket,
Däremot drar han långtgående slutsatser som att,

" through the unique process of blogging,// ... /, students are learning to read more critically, think about that reading more analytically, and write more clearly (s. 21)"

Hur 17 kom han fram till detta? Jag skulle vilja hävda att det är detta som är det svåra för oss lärare att sjösätta inom högre utbildning, men nu har Richardsson givit oss svaret, låt studenterna blogga.

Tyvärr gör dessa brister (som är av skrivteknisk art men också illusterar ett bristande vetenskapligt förhållningssätt) att jag får det svårt att tillgodogöra mig de fördelar med boken som finns tex. att det finns gott om beskrivna goda exempel som illusterar ett möjligt användningsområde.

Mer kritik (av godo eller ondo) kommer...

1 kommentar:

MIA sa...

Hej Kicki!
Ja - visst är det lite av väckelsemöte över boken, men onekligen har han rätt i att ökande användning av nätet inom skolans värld kommer att revolutionera lärandet! Jag tycker det är spännande med Richardsons profetia om hur lärandet kommer att bli mer demokratiskt och samarbetsinriktat och hur elever och lärare kommer att bli mer engagerade genom att använda sig av bloggar, wikis och annat kul! (Se t ex avsnittet "The pedagogy of weblogs" sid 27-29). Jag blir lite frälst faktiskt....../MIA